Psychologové radí, jak podpořit nadané děti

Do složitého tématu se před lety pustili psychologové z Fakulty sociálních studií MUNI spolu s kolegy z Pedagogické fakulty MUNI. Soustředili se totiž na rozumově nadané děti, o kterých si byli jistí, že ve vzdělávacím systému jsou, ale oficiálně se ví jen o malém procentu z nich, a tak se většině z nich nedostává podpora, kterou by se zasloužily.

Výzkumy ukazují, že v populaci se nacházejí dvě až tři procenta nadaných dětí, což by v tuzemsku mělo odpovídat počtu mezi 15 a 23 tisíc dětí. V Česku se ale na začátku nového milénia vědělo jen o asi tisícovce z nich. „Příležitost k adekvátnímu rozvoji talentu tedy dostává jen velmi malá část. Rádi bychom tento nepříznivý stav změnili,“ popsala před lety psycholožka Šárka Portešová.

Spolu s kolegy definovali hned několik problémů. Některé děti nedávají svoje vlohy najevo, protože se nechtějí odlišovat od ostatních. Jiné se potýkají s takzvanou dvojí výjimečností – mají třeba mimořádné rozumové nadání, ale zároveň také některou z poruch učení nebo pozornosti, takže si je učitelé jednoduše zaškatulkují mezi ty problémové. Házet vinu na učitele ale není jen tak, není totiž pravda, že by se dětem nesnažili pomáhat. Jenže ani na pedagogických fakultách nebylo minimálně v minulosti zvykem učit studenty výrazné talenty rozpoznávat.

Psychologové proto vymysleli spoustu aktivit proto, aby se nadané děti dařilo efektivněji vyhledávat, aby rodiče věděli, jak s nimi doma pracovat a aby se o nich učitelé měli také kde dovzdělat. Vstupní bránou pro všechny je web nadanedeti.cz, kde každý najde informace o tom, jaké projekty zrovna běží, nebo jak postupuje vývoj testů, které děti se speciálními schopnostmi pomáhají odhalit.

Rodiče tam objeví i kontakty na odborné poradny, kde se můžou zeptat na všechno, co je v souvislosti s výchovou jejich dětí napadá. Aktuálně navíc chystají pilotní testování nově vyvíjeného diagnostického systému ve školách.